{"id":14904,"date":"2014-09-24T09:32:09","date_gmt":"2014-09-24T07:32:09","guid":{"rendered":"http:\/\/www.nik.nl\/?p=14904"},"modified":"2014-09-23T17:12:45","modified_gmt":"2014-09-23T15:12:45","slug":"waarom-op-de-sjofar-blazen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.nik.nl\/2014\/09\/waarom-op-de-sjofar-blazen\/","title":{"rendered":"Waarom en hoe op de sjofar blazen?"},"content":{"rendered":"
Vier redenen voor het blazen op de sjofar op Rosj Hasjana<\/p>\n
<\/p>\n
Voordat we ons afvragen hoe we aan 100 sjofartonen komen, moeten we de bron vinden voor de drie verschillende sjofartonen. In de Tora staan er immers maar twee: Tekie’a\u00a0en Teroe’a.<\/p>\n
Het geluid van de Tekie’a\u00a0lijkt duidelijk: een lange, continue, ononderbroken klank.<\/p>\n
Het geluid van de Teroe’a is duidelijk een gebroken toon. Iemand, die vergiffenis moet vragen, voelt zich ‘gebroken’. Hoe moet zo’n gebroken toon klinken? Sommigen maakten van de Teroe’a een zuchtend <\/em>geluid te maken: drie gebroken klanken. Maar in andere plaatsen was het traditie dat het een snikkend<\/em> geluid moest zijn: negen korte, lage tonen.<\/p>\n Rabbi Abbahoe uit Caesarea combineerde alle mogelijke varianten en kwam zo op minimaal 30 tonen, die door verschillende omstandigheden werden uitgebreid tot 100 tonen. Alle 100 tonen zijn dus een enkele mitswa. We concentreren ons van het begin van het doen van een mitswa tot het einde van de mitswa op het doen van de mitswa. Daarom moet men niet praten tussen de 1e<\/sup> en de 100e<\/sup> toon.<\/p>\n HALACHA<\/strong><\/p>\n teki\u2019a = de langgerekte toon,<\/em><\/p>\n sjewariem = 3 korte stoten (met ieder een tijdsduur van 3 heel korte stootjes) en <\/em><\/p>\n teroe\u2019a = 9 heel korte stootjes. <\/em><\/p>\n Deze laatste heel korte stootjes zijn de kleinste tijdseenheid van het sjofar-blazen.<\/em><\/p>\n In principe moet men als volgt blazen op de sjofar<\/em>: de teroe\u2019a<\/em> bestaat uit 9 korte stoten.<\/p>\n Men blaast drie sjewariem<\/em> achter elkaar en iedere sjewer<\/em> heeft een lengte van 3 teroe\u2019a<\/em>-stoten, zodat ook de sjewariem<\/em> de lengte heeft van 9 stoten.<\/p>\n Men moet er goed voor oppassen dat men de sjewariem<\/em> niet uitrekt, zodat iedere sjewer<\/em> 9 stoten duurt, want dan wordt de sjewer<\/em> een teki\u2019a<\/em> en heeft men zelfs achteraf gezien zijn plicht om ook een sjewer<\/em>-toon te blazen niet voldaan.<\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n LENGTE VAN EEN TEKI\u2019A (lange toon)<\/strong><\/p>\n De teki\u2019a<\/em> is een enkele, ongebroken langgerekte bazuin- of trompettoon. De teki\u2019a <\/em>duurt even lang als het tussenstuk van blazen tussen de twee teki\u2019ot.<\/em><\/p>\n Wanneer men teki\u2019a <\/em>\u2013 sjewariem<\/em> \u2013 teroe\u2019a<\/em> \u2013 teki\u2019a<\/em> blaast (tussenstuk is dan sjewariem<\/em> \u2013 teroe\u2019a)<\/em>, moet iedere teki\u2019a<\/em> even lang duren als een sjewariem<\/em> met een teroe\u2019a<\/em> samen, dus minimaal zo lang als 18 hele korte stootjes.<\/p>\n En als men teki\u2019a <\/em>\u2013 sjewariem \u2013 teki\u2019a<\/em> blaast, moet de teki\u2019a<\/em> minimaal even lang zijn als de sjewariem<\/em>,(die het tussenstuk vormt) dat wil zeggen als 9 hele korte stootjes. En zo ook bij teki\u2019a \u2013 teroe\u2019a\u2013 teki\u2019a (<\/em>waarbij de teroe\u2019a <\/em>het tussenstuk vormt).<\/p>\n Bij het blazen voor het begin van tefillat Moesaf<\/em> (het extra gebed) moet men de sjewariem <\/em>en de teroe\u2019a<\/em> in \u00e9\u00e9n adem blazen en daarom moet degene die de noten voorzegt, de matki\u2019a, in \u00e9\u00e9n keer zeggen: \u201esjewariem-teroe\u2019a<\/em>.\u201d<\/p>\n Wanneer men tijdens de herhaling van Moesaf<\/em> blaast, blaast men in twee ademstoten.<\/p>\n In Nederland blaast men op Rosj Hasjana voor Moesaf:<\/p>\n Dit is een oude en goede minhag, gebaseerd op o.a. de sidoer Rasji.<\/p>\n <\/p>\n Blazen in de herhaling van Moesaf<\/strong><\/p>\n In\u00a0de herhaling van de Moesaf blazen we:<\/p>\n Elke twijfel wordt slechts 1 x geblazen omdat we alle mogelijke combinaties al bij het eerste sjofarblazen hebben vervuld en de gemeente niet al te veel willen ophouden.<\/p>\n Voor Een Kelokenoe<\/strong> blazen we daarna nog eens:<\/p>\n Na Alenoe<\/strong> blazen we nogmaals drie maal tekia \u2013 sjewariem\/teroe\u2019a \u2013 tekia, drie maal tekia \u2013 sjewariem \u2013 tekia en drie maal tekia \u2013 teroe\u2019a \u2013 tekia, totaal 100 tonen.<\/p>\n <\/p>\n Sjewariem\/teroe\u2019a Rabbenoe Tam meent dat men deze twee tussentonen sjewariem\/teroe\u2019a <\/em>als twee afzonderlijke tonen, dus met onderbreking blaast maar rabbijn Riets Ge\u2019ot meent dat men beide tonen sjewariem\/teroe\u2019a zonder onderbreking blaast.<\/p>\n De Nederlandse minhag luidt, dat wij in principe paskenen (beslissen) volgens de mening van Rabbenoe Tam maar ook rekening houden met de opvatting van de Riets Ge\u2019ot. Dit laatste doen we voor Een Kelokenoe.<\/p>\n Het grote publiek zal dit minieme verschil in blazen ontgaan, maar de kenners (en de lezers van dit stuk dus ook) spitsen hierbij hun oren.<\/p>\n <\/p>\n Rabbijn R. Evers,<\/em> Vier redenen voor het blazen op de sjofar op Rosj Hasjana In de Tora is de sjofar een alarmsignaal voor oorlog. Het gaat om de strijd tegen onze lagere driften. De sjofar herinnert ons aan de dag van de Hemelse … Lees verder \n
\n
\n
\n<\/strong>De vraag is hoe men de sjewariem\/teroe\u2019a<\/em> van de tekia \u2013 sjewariem\/teroe\u2019a \u2013 tekia moet blazen: als een eenheid zonder onderbreking of als twee afzonderlijke tonen, dus met enige onderbreking.<\/p>\n
\n rabbijn van het Nederlands-Isra\u00eblitisch Kerkgenootschap<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"