{"id":17118,"date":"2016-04-07T18:52:42","date_gmt":"2016-04-07T16:52:42","guid":{"rendered":"http:\/\/www.nik.nl\/?p=17118"},"modified":"2016-04-18T17:07:53","modified_gmt":"2016-04-18T15:07:53","slug":"pesach-brochure-5776","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.nik.nl\/2016\/04\/pesach-brochure-5776\/","title":{"rendered":"Pesach brochure 5776"},"content":{"rendered":"

Bekijk HIER<\/a> de Pesach brochure<\/a>\u00a0in pdf format.\u00a0<\/em><\/p>\n

23 april \u2013 30 april 2016<\/strong>
\n<\/strong>Sederavonden:
\nvrijdag 22 april &\u00a0<\/strong>uitgaande sjabbat 23 april<\/strong><\/p>\n

Begin vasten bechorim, vrijdag 22 april om 04.26 uur
\nBegin chameetsverbod vrijdag 22 april om 10.09 uur
\nChameets verbranden, vrijdag 22 april v\u00f3\u00f3r 11.35 uur
\nBegin jom tov,\u00a0vrijdag 22 april om 20.35 uur<\/em><\/p>\n

Inhoudsopgave:<\/strong><\/p>\n

Voorwoord<\/a>
\n
Instructies voor Pesach<\/a>
\n
Kasjeren van het gerei<\/a>
\n
Kasjeren van glaswerk<\/a>
\n
Waar kunt u kasjeren?<\/a>
\n
Chameets<\/a>
\n
Chameets verbranden<\/a>
\n
Instructie verkopen chameets<\/a>
\n
Volmacht voor verkoop van chameets<\/a>
\n
Ta\u2019anit Bechorim<\/a>
\n
Begin van sjachariet<\/a>
\n
Huisdieren<\/a>
\n
Pesach-maaltijden<\/a>
\n
Verkoop Pesach-artikelen<\/a>
\n
Overzicht sedercursussen<\/a>
\n
Contactgegevens Pesach vragen<\/a>
\n
Overzicht gezamenlijke sedarim<\/a>
\n
Overzicht Pesach producten<\/a>
\n
Artikelen die niet in bezit mogen zijn<\/a>
\n
Artikelen die opgeborgen mogen worden<\/a>
\n
Artikelen bereid onder toezicht van het ORvNL<\/a>
\n
Artikelen geoorloofd voor Pesach<\/a>
\n
Babyvoeding<\/a>
\n
Geneesmiddelen<\/a>
\n
Vragen over Pesach<\/a>
\n
Pesach voor kinderen<\/a> \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0<\/em><\/p>\n

<\/a>
\nGeloof<\/strong> vormt het sluitstuk van de Seider<\/strong><\/p>\n

De kinderen zijn meestal al naar bed wanneer we het prachtige lied Echad mie jode\u2019a zingen, vlak voor Chad gadja aan het eind van de Seider.<\/p>\n

Echad mie jode\u2019a behandelt een diepgaand thema: ons geloof. Toen de koning van de Chazaren in het filosofische werk de Koezari (geschreven in de 12e<\/sup> eeuw door Rabbi Jehoeda Halevi) aan de Joodse geleerde vroeg waarop zijn emoena (geloof) gebaseerd was, antwoordde hij: \u201c\u201dWij geloven in de G-d van Avraham, Jitschak en Ja\u2019akov, die ons met grote wonderen heeft uitgevoerd uit Egypte\u201d.<\/p>\n

De Koezari was een antwoord op de vele spirituele bedreigingen vanuit de toenmalige omgeving. Rabbi Jehoeda Hallevi wijst zijn Joodse gehoor op het voorrecht Joods te zijn.<\/p>\n

Rabbi Jehoeda Hallevi wijst zijn Joodse medemens ook op zijn verantwoordelijkheid voor de wereld als geheel. G-ds uitverkoren volk zijn heeft grote consequenties. Het was een uitdaging in de Middeleeuwen en het blijft een uitdaging tot op de dag van vandaag.<\/p>\n

De koning van de Chazaren verbaasde zich over het Joodse antwoord. Andere religies baseerden zich op filosofische argumenten en beschreven G\u2019d als `de Schepper van het universum\u2019. De Joodse geleerde antwoordde dat de natuur zelf al het bewijs vormt van het bestaan van G\u2019d. Maar het Joodse volk heeft dit `bewijs\u2019 niet nodig. Onze geloofsbenadering is totaal anders.<\/p>\n

Het Jodendom begon met een zeer persoonlijke band tussen G-d en de mens. Toen hij naar Farao ging, zei Mosje dat hij gezonden was door de G-d van Avraham, Jitschak en Ja\u2019akov. De drie Aartsvaders stonden goed bekend en het feit dat zij G-ddelijke vertegenwoordigers waren, was voor iedereen duidelijk. G-d is tot de Joden op een zintuiglijk waarneembare wijze gekomen. Het hele volk heeft dat zelf waargenomen en gezien bij de Exodus en de berg Sinai en het daarna overgeleverd in een ononderbroken traditie tot op de dag van vandaag.<\/p>\n

De Koezari stelt dat men de religie niet uit boeken maar van levende rolmodellen moet leren. Zulke mensen waren de drie Aartsvaderen en vier Aartsmoeders, die als rotsen in de branding de weg wezen voor het Joodse volk.
\nEchad mi jode\u2019a legt de Joodse basis verder uit. De grondwet bestaat uit vijf boeken, terwijl de uitleg voor de praktijk van het Jodendom in de zes misjna-delen staat beschreven. Het Jodendom krijgt iedere week een extra impuls door de zevende dag van de week, de Sjabbat, waarop de mens weer inspiratie opdoet voor de volgende week. Gedurende zes dagen werd de wereld geschapen, maar op de zevende dag gaf G\u2019d \u00e9\u00e9n dag van heiligheid en spirituele verheffing, waarop wij in staat kunnen zijn om terug te keren tot de werkelijke waarden van het leven. Door middel van de Briet-Mila (de besnijdenis) heeft Awraham het Joodse volk voor eeuwig verbonden met G\u2019d, waardoor de negen maanden van zwangerschap een hogere wijding krijgen. In de Tien Geboden werden de ethische richtlijnen voor de hele mensheid vastgelegd, terwijl de elf grote sterren het universum voorstellen, waaraan deze tien hoofdregels van ethisch gedrag zin en betekenis verlenen. Uiteindelijk zal de wereld door de twaalf stammen van Isra\u00ebl teruggebracht worden tot zijn oorspronkelijke doel en betekenis.<\/p>\n

Echad mi jode\u2019a\u2026<\/p>\n

Ik wens U een chag sameach en een mooie seider!<\/p>\n

Rabbijn mr. drs. R. Evers<\/a>
\n
<\/a>
\nInstructies voor Pesach
\n<\/strong>
\n<\/u><\/strong>Kasjeren van het gerei<\/u><\/strong>
\nBij voorkeur gebruiken wij op Pesach eetgerei en vaatwerk dat slechts voor dit feest bestemd is. Wil men ook de voorwerpen van \u2018door het jaar\u2019 gebruiken, dan bestaat daartoe in sommige gevallen de mogelijkheid van kasjeren. Chameets-voorwerpen die niet op Pesach worden gebruikt, moeten goed worden opgeborgen.
\nWaar een gemeentelijke gelegenheid tot het kasjeren van vaatwerk aanwezig is, moet men hier bij grote voorkeur gebruik van maken. Kan dit niet, dan volgen hier de belangrijkste bepalingen.<\/p>\n