{"id":18500,"date":"2017-04-05T09:46:36","date_gmt":"2017-04-05T07:46:36","guid":{"rendered":"http:\/\/www.nik.nl\/?p=18500"},"modified":"2017-04-05T01:57:08","modified_gmt":"2017-04-04T23:57:08","slug":"bijna-sjabbat-bijna-pesach","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.nik.nl\/2017\/04\/bijna-sjabbat-bijna-pesach\/","title":{"rendered":"Bijna sjabbat, bijna Pesach"},"content":{"rendered":"
PROEVEN AAN DE SJABBAT EN AAN PESACH<\/strong><\/p>\n Rabbijn I. Vorst<\/em><\/p>\n Het is bijna weer Sjabbat. Tegelijkertijd zijn wij druk SJABBAT SCHEPPING Daarom is van tijd tot tijd een getuigenis op zijn plaats; aan het begin van de Sjabbatviering en later op de dag. Op Pesach en later in de week. En niet alleen in sjoel, maar ook thuis. Beide! Zowel in sjoel als thuis; het zijn immers de twee brandpunten van de ellips die model staat voor de beleving van het Jodendom.<\/p>\n MOZES VERSUS FARAO HET ONMOGELIJKE MOGELIJK SFEER EN WERKVERBOD Laat ik eindigen met een Tora-tekst (Sjemot \u2013 Exodus 31.16\/17), maar wel door mij iets anders dan gewoonlijk vertaald: <\/p>\n Als de Kinderen van Israel de Sjabbat houden, heeft dat effect tot in de verste generaties. Het zal \u2013 dank zij de voorgeschreven viering <\/em>van de Sjabbat \u2013 een eeuwigdurend verbond zijn!<\/em><\/p>\n Hetzelfde geldt voor de viering van het Pesachfeest. Het verleden heeft het bewezen. De toekomst blijft het bewijzen. Ameen!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" PROEVEN AAN DE SJABBAT EN AAN PESACH Rabbijn I. Vorst Het is bijna weer Sjabbat. Tegelijkertijd zijn wij druk bezig met de voorbereidingen voor Pesach. Niet alleen in materiele zin, maar ook spiritueel. SJABBAT Schrijven over de Sjabbat, sinds de … Lees verder <\/a>bezig met de voorbereidingen voor Pesach. Niet alleen in materiele zin, maar ook spiritueel.<\/p>\n
\n<\/strong>Schrijven over de Sjabbat, sinds de Schepping de zevende dag van de week. Zoals wij dat in de tefillot-gebeden op die dag formuleren: zeeg\u00e8r \/ zikkaron lema\u2019asee weree\u2019sjiet<\/em> \u2013 ter herinnering aan het feit dat G.d de wereld \u2018in den beginne\u2019 tot stand deed<\/em>komen.
\n<\/em>En niet alleen in de Sjoel-gebeden verklaren wij dit, maar ook bij de Kidoesj-Heiliging aan het begin van de Vrijdagavondmaaltijd. Wij getuigen dan te weten en te geloven dat de wereld door G.d is geschapen.<\/p>\n
\n<\/strong>Waarom een getuigenis? Als iedereen zich voortdurend van een bepaald feit bewust is, behoeft er geen getuigenis te worden afgelegd. Het blijkt echter dat door de beslommeringen van het door-de-weekse bestaan men er helaas niet toe komt zich regelmatig en diepgaand te bezinnen over het bovenwonderlijke gebeuren van de Schepping.
\nDaarbij komt dat sommigen in de war worden gebracht door berichten \u2013 vaak via krant of wetenschapssite \u2013 dat wetenschappelijk bewezen zou zijn dat de wereld vanzelf is ontstaan. Het blijkt echter dat juist de moderne wetenschap argumenten geeft voor de noodzaak van een scheppingsgebeuren in het begin.<\/p>\n
\n<\/strong>Behalve een herinnering aan de Schepping is de Sjabbat ook een herinnering aan de Uittocht uit Egypte: zeeg\u00e8r li\u2019tsie\u2019at mits\u2019rajiem<\/em>. Waaruit bestaat die herinnering? Het is een verwijzing naar de confrontatie \u2018Mozes versus Farao\u2019. Een confrontatie tussen twee levensvisies. Op grond van hun respectievelijke G.dsvoorstelling.
\nFarao ontkende het bestaan op zich van een hogere macht niet. Een hogere macht als Schepper van de Natuur dat was volgens hem best mogelijk. Schepper, in het Ivriet-Hebreeuws aangeduid met de naam Ellokiem<\/em>. Waarom deze naam? O.a. omdat deze naam dezelfde getalwaarde heeft \u2013 elke letter van het Al\u00e8f-Beet heeft een getalwaarde \u2013 als het woord hat\u00e8wa<\/em> dat ‘natuur’ betekent. Farao was bereid het bestaan van een hogere macht als Schepper van de natuur te erkennen. Maar deze Schepper van de Natuur was dan zijns inziens uiteraard gebonden, begrensd, vastzittend aan de beperkingen van de natuurwetten.<\/p>\n
\n<\/strong>Voor Mosje was\/is G.d meer dan \u2018alleen maar\u2019 Ellokiem, Schepper van de natuur. Hasjeem hoe Ha\u2019Ellokiem:<\/em> G.d is enerzijds de Schepper van tijd en ruimte, als het ware in tijd en ruimte aanwezig, maar tegelijkertijd verheven<\/strong> boven<\/strong> de begrippen en begrenzingen van tijd en ruimte. Het onmogelijke is mogelijk. En dus ook de vrijwording van een zwak slavenvolk uit de macht van de Egyptische heerschappij.<\/p>\n
\n<\/strong>Beide genoemde herinneringen bepalen het karakter en de sfeer van de Sjabbat- en Pesachviering. Mede dank zij het werkverbod. Want een aantal handelingen mogen op Sjabbat\/JomTov niet verricht worden. En daardoor is \u2013 in ieder geval kan zijn \u2013 de beleving van deze dagen een spiritueel gebeuren. De gefilte fish, de kippensoep, de gebakken schol op Sjabbat; de matses met kaas of bruine suiker, de gremzeliesj, alles smaakt anders. We zijn niet opgejaagd; onze zaken zijn uit ons hoofd gezet. Geen radio, televisie of welk elektronisch apparaat dan ook. Heerlijk; rust, rust, rust.
\nTijd voor elkaar, tijd voor het doornemen van de wekelijkse Parasja -Tora-afdeling. Nog even een gedachte uit de Hagada. Tijd voor een spelletje met de kinderen. Of een wandeling in het park. Zelfs het Sjabbat\/JomTovmiddag-middagdutje verkwikt anders.<\/p>\n