{"id":19025,"date":"2017-10-01T09:54:48","date_gmt":"2017-10-01T07:54:48","guid":{"rendered":"http:\/\/www.nik.nl\/?p=19025"},"modified":"2017-09-29T12:02:49","modified_gmt":"2017-09-29T10:02:49","slug":"studiedag-leerkrachten-joodse-les-assen-tot-charleroi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.nik.nl\/2017\/10\/studiedag-leerkrachten-joodse-les-assen-tot-charleroi\/","title":{"rendered":"Studiedag Leerkrachten Joodse les, van Assen tot Charleroi"},"content":{"rendered":"
Op de laatste dag van de zomervakantie (zondag 3 september) organiseerde het Nederlands-Isra\u00eblietisch Seminarium, in samenwerking met de Afdeling Onderwijs van het NIK, een Studiedag. Zeventien leerkrachten uit Nederland en Belgi\u00eb kwamen naar Amsterdam, om met en van elkaar te leren. Bijzonder: ze geven allemaal les aan kinderen die niet op een joodse basisschool zitten. <\/span><\/p>\n De deelnemers werden verwelkomd door Henny van het Hoofd, decaan van het Seminarium en hoofd NIK Onderwijs. Zij vroeg de leerkrachten om van noord naar zuid te gaan staan, volgens de plaatsen waar ze joodse les geven. De rij begon in Assen en eindigde in Charleroi!<\/span><\/p>\n Didactiek Discussie Op de laatste dag van de zomervakantie (zondag 3 september) organiseerde het Nederlands-Isra\u00eblietisch Seminarium, in samenwerking met de Afdeling Onderwijs van het NIK, een Studiedag. Zeventien leerkrachten uit Nederland en Belgi\u00eb kwamen naar Amsterdam, om met en van elkaar te … Lees verder
\n<\/strong>Channah Broersma, docent didactiek aan het Seminarium, gaf twee workshops. De eerste ging uit van het in het onderwijs veel gebruikte ADI model (de verschillende onderdelen van een les), in de tweede workshop stond klassenmanagement centraal: hoe haal je het maximum uit je les? Een belangrijke vraag voor deze leerkrachten, omdat ze les geven aan kinderen van verschillende leeftijden en niveau.
\nTijdens de workshops was er gelegenheid om in groepjes te werken. Een van de opdrachten was samen een les over Rosj Hasjana voor te bereiden aan de hand van het JELED<\/a> leerplan. Ervaren en net beginnende leerkrachten konden zo met en van elkaar leren en tips en ervaringen uitwisselen.<\/span><\/p>\n
\n<\/strong>De Studiedag werd afgesloten met een discussie: wat kan het Seminarium<\/a> en\/of NIK Onderwijs voor jou als leerkracht doen om je beter te ondersteunen bij het geven van joodse les? De aanwezigen willen graag meer van dit soort Studiedagen, gericht op de praktijk van joodse les aan kinderen die meestal van huis niet zoveel joodse kennis meekrijgen. Als thema\u2019s voor Studiedagen werden onder andere meer didactiek, Hebreeuws leren lezen en het gebruik van online leermiddelen genoemd. Sommige leerkrachten boden aan om een workshop te geven, over een onderwerp waarin zij zich hebben gespecialiseerd.
\nDe Belgische leerkrachten zouden graag gebruik willen maken van het JELED lesmateriaal. Behalve van de inhoudelijke kant van de Studiedag, werd de mogelijkheid om collega\u2019s te ontmoeten en te netwerken evenals als heel positief ervaren.<\/span><\/p>\n<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"