{"id":23403,"date":"2022-03-24T11:32:04","date_gmt":"2022-03-24T10:32:04","guid":{"rendered":"https:\/\/www.nik.nl\/?p=23403"},"modified":"2022-03-29T09:46:18","modified_gmt":"2022-03-29T07:46:18","slug":"pesachbrochure-5782","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.nik.nl\/2022\/03\/pesachbrochure-5782\/","title":{"rendered":"Pesachbrochure 5782"},"content":{"rendered":"\n

Klik HIER<\/a> voor de Pesachbrochure in PDF. <\/p>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n

Overzicht tijden erev Pesach<\/h1>\n\n\n\n
 <\/td>Datum<\/strong><\/td>Zone A\u2019dam<\/strong><\/td>Zone 1<\/strong><\/td>Zone 2<\/strong><\/td>Zone 3<\/strong><\/td>Zone 4<\/strong><\/td>Zone 5<\/strong><\/td><\/tr>
Bedikat chameets<\/strong><\/td>Donderdag 14 april<\/td>N\u00e0 21.22 uur<\/td>N\u00e0 21.25 uur<\/td>N\u00e0 21.24 uur<\/td>N\u00e0 21.24 uur<\/td>N\u00e0 21.25 uur<\/td>N\u00e0 21.14 uur<\/td><\/tr>
Begin vasten bechorim<\/strong><\/td>Vrijdag 15 april<\/td>4.48 uur<\/td>4.33 uur<\/td>4.39 uur<\/td>4.42 uur<\/td>4.47 uur<\/td>4.49 uur<\/td><\/tr>
Begin chameetsverbod<\/strong><\/strong><\/td>Vrijdag 15 april<\/td>10.57 uur<\/td>10.57 uur<\/td>10.57 uur<\/td>10.57 uur<\/td>10.57 uur<\/td>10.57 uur<\/td><\/tr>
Chameets verbranden<\/strong><\/td>Vrijdag 15 april<\/td>12.19 uur<\/td>12.19 uur<\/td>12.19 uur<\/td>12.19 uur<\/td>12.19 uur<\/td>12.19 uur<\/td><\/tr>
Begin sjabbat en jomtov<\/strong><\/td>Vrijdag 15 april<\/td>20.15 uur<\/td>20.15 uur<\/td>20.15 uur<\/td>20.15 uur<\/td>20.15 uur<\/td>20.15 uur<\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n\n\n\n

LET OP: begintijd Sjabbat en jomtov is aangepast naar 20.15 uur<\/p>\n\n\n\n

Voor de rest van Pesach zie de NIK Loeach 5782.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Voorwoord<\/h1>\n\n\n\n

Echte vrijheid: er voor elkaar zijn.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Binnenkort is het weer zover: we zitten met elkaar aan de seider.<\/p>\n\n\n\n

Met elkaar! Na twee jaren van Coronabeperkingen mogen we weer op de oude voet verder gaan.<\/p>\n\n\n\n

G\u2019d zij dank daarvoor.<\/p>\n\n\n\n

En bij die seider horen we de bekende verhalen over de tocht van onze voorouders uit Egypte. En is het aan diegene die de seider leidt om nieuwe inzichten te brengen, vragen en antwoorden te vinden.<\/p>\n\n\n\n

Ik werd zelf een paar jaar geleden overvallen door een vraag van een van de gasten.<\/p>\n\n\n\n

U kent het verhaal van de geleerden die samen kwamen in Bn\u00e9 Berak om daar de hele nacht te leren. De vraag was: waarom waren deze geleerden niet gewoon thuis, bij hun gezinnen?<\/p>\n\n\n\n

Toen ik mij, vanwege deze vraag, ging verdiepen in dit verhaal kwam ik zoveel interessante inzichten tegen dat ik die graag met u wil delen.<\/p>\n\n\n\n

Om dit verhaal te kunnen begrijpen een korte inleiding:<\/p>\n\n\n\n

Er is een verplichting van de Tora om 10 procent van je vruchten van het derde en zesde jaar van een sjemitta cyclus apart te houden om daarmee de uitgaven voor de verplichte offers van Jom Tov in Jeroesjalajim te betalen: Maas\u00e9r Sjeni. Om ervoor te zorgen dat iedereen dat doet, verplicht de Tora ons om op de dag voor Pesach in het derde en zesde jaar van een sjemitta cyclus die 10 procent apart te zetten. Wat nu te doen als men op de dag voor Pesach niet in de buurt van die vruchten is?<\/p>\n\n\n\n

Hierover vertelt de Misjna (Ma\u2019aseer Sjenie 5:9) het volgende voorval:<\/p>\n\n\n\n

Rabban Gamli\u00ebl en de andere geleerden zaten op een schip (op de dag voor Pesach) en Rabban Gamli\u00ebl verdeelde zijn vruchten met die geleerden: rabbi Jehoshoe\u2019a, Rabbi Akiwa, – nog op het schip. Rabbi Jehoshoe\u2019a gaf weer een deel aan rabbi Elazar ben Azarja.<\/p>\n\n\n\n

We zien dus \u2013 en daar gaat het mij om –  dat deze geleerden op de dag voor Pesach op een boot zaten! In plaats van thuis de charouses te maken en de tafel te dekken, zaten ze op een boot! En zij konden ook niet meer op tijd naar huis toen ze eenmaal aan land kwamen \u2013 anders hadden ze hun giften van de vruchten wel ordentelijker gedaan.<\/p>\n\n\n\n

Waarom zaten deze geleerden op een boot, een dag voor jom tov?<\/p>\n\n\n\n

Dat weten we. Zij kwamen van een missie om in Rome ten behoeve van het joodse volk te spreken met de keizer. Lobbyisten voor ons volk.<\/p>\n\n\n\n

Aangezien we weten dat de tempel verwoest is in het jaar 69 en dat dat het  6e<\/sup> jaar van een sjemitta cyclus was \u00e9n wij weten dat deze missie n\u00e0 de verwoesting van de tempel was, heeft deze reis en dus het verhaal van de haggada zich afgespeeld in het jaar 73 of 76 van de eerste eeuw.<\/p>\n\n\n\n

In die tijd was Rabban Gamliel de leider van het Sanhedrin, de eerste na de verwoesting van de tempel. En zo was hij ook de leider van deze delegatie.<\/p>\n\n\n\n

We begrijpen nu wat er gebeurd is. De geleerden kwamen vlak voor jom tov aan land, in ieder geval te laat om nog naar huis te gaan. Waar konden ze Jom Tov vieren? In Bne Berak, toen een plaatsje net achter Jaffo, de havenstad waar rabbi Akiwa, die ook op de boot zat, woonde.<\/p>\n\n\n\n

Maar we zijn nog niet klaar.<\/p>\n\n\n\n

Want waar bleef rabban Gamliel? Hij is niet aanwezig bij de geleerden in Bne Berak? Rabban Gamliel was de leider van het Sanhedrin en dat zat toen al in Yavne.  Daar kon hij ook naar toe komen \u00e9n hij had een goede reden om niet met zijn vrienden mee te gaan.<\/p>\n\n\n\n

Het verhaal speelt zich dus af na de verwoesting van de tempel. Op Pesach brachten we daar het offer, dat kon dus niet meer, vonden alle geleerden – behalve rabban Gamliel!<\/p>\n\n\n\n

In de eerste jaren na de verwoesting heeft rabban Gamliel nog een Pesach-offer gebracht, iets waar de andere geleerden het niet mee eens waren en daarom ging rabban Gamli\u00ebl snel naar zijn eigen plaats.<\/p>\n\n\n\n

En daarom heeft hij ook zijn eigen plaats in de haggada.<\/p>\n\n\n\n

In de hele haggada spreekt niemand over het Pesach-offer tot dat Rabban Gamli\u00ebl komt en zegt: Wie niet drie dingen heeft genoemd, heeft zijn plicht niet gedaan: Pesach (!), Matza en Maror.<\/p>\n\n\n\n

Vandaar dat deze uitspraak helemaal apart staat. De andere geleerden  waren het er niet mee eens dat je aandacht m\u00f2est geven aan het Pesach offer, dat werd immers toch niet meer gebracht?! En zo kunnen we de opbouw van de hele seider avond beter begrijpen.<\/p>\n\n\n\n

Maar het meest bijzondere van dit hele verhaal is: deze geleerden ondernamen een reis van maanden (ze waren al voor Soekot vertrokken) met alle mogelijke gevaren om op te komen het Joodse volk. Zij lieten alles achter omdat ze wisten dat dat hun plicht was. En met groot succes: tot de opstand van Bar Kochba (in het jaar 132) was er rust in Judea en kon het volk zijn wonden likken. Een tijd van ongekende groei in Tora studie, veel daarvan later opgeschreven in de Misjna en de Talmoed. De redding van onze identiteit en daardoor van ons volk.<\/p>\n\n\n\n

En dus als we dit verhaal op de seider vertellen, in een tijd dat we niet zeker weten wat er morgen gebeurt, niet met de wereld en niet met tienduizenden joden die in oorlogsgebied zijn geraakt. Laten we dan een voorbeeld nemen aan deze groten van ons volk die hun plaats in de haggada en daarmee in de geschiedenis hebben verdiend door voor anderen klaar te staan. En als wij onze vrijheid gaan vieren, laten we die dan gebruiken om klaar te staan voor diegene die dit jaar Pesach niet thuis kunnen vieren omdat ze huis en haard hebben moeten verlaten.<\/p>\n\n\n\n

Lesjana Haba\u2019a BeJeroejsaljim!<\/p>\n\n\n\n

Ik wens iedereen een Goede Jom Tov en fijne seider-avonden!<\/p>\n\n\n\n

Rabbijn H. Groenewoudt, Amsterdam<\/p>\n\n\n\n

Instructies voor het kasjeren voor Pesach<\/u><\/a><\/h1>\n\n\n\n

Kasjeren van het gerei<\/a>
Bij voorkeur gebruiken wij op Pesach eetgerei en vaatwerk dat slechts voor dit feest bestemd is. Wil men ook de voorwerpen van \u2018door het jaar\u2019 gebruiken, dan bestaat daartoe in sommige gevallen de mogelijkheid van kasjeren. Chameets-voorwerpen die niet op Pesach worden gebruikt, moeten goed worden opgeborgen.
Waar een gemeentelijke gelegenheid tot het kasjeren van vaatwerk aanwezig is, moet men hier bij grote voorkeur gebruik van maken. Kan dit niet, dan volgen hier de belangrijkste bepalingen.<\/p>\n\n\n\n

\u2022 De te kasjeren voorwerpen moeten de laatste 24 uur voor het kasjeren geheel schoon en ongebruikt hebben gestaan. Alle te kasjeren voorwerpen moeten vooraf intensief en aanslagvrij zijn gereinigd.<\/p>\n\n\n\n

Een chameets pan waarin men kasjert, moet eerst zelf worden gekasjerd. Daartoe wordt de pan tot de rand met water gevuld en opgezet tot het water kookt. Dan werpt men er een gloeiende steen in of houdt er een pook in die eerst op het vuur tot gloeien is gebracht, zodat het kokende water over de rand loopt.
Daarna dompelt men de te reinigen voorwerpen eenmaal (met behulp van een net of mandje) in de pan, zodat de voorwerpen geheel worden omgeven door het water, dat voortdurend op kookhitte wordt gehouden. Hiervoor houdt men tegelijkertijd met de te kasjeren voorwerpen een gloeiende pook of steen in het kokende water. Men neemt de voorwerpen er dan dadelijk weer uit (eventueel met een tang) en spoelt ze met koud water af.<\/p>\n\n\n\n

\u2022 Vorken, lepels, aluminium borden of pannen, messen uit \u00e9\u00e9n stuk en alle houten voorwerpen kunnen op deze wijze worden gekasjerd. Indien de aluminium pannen niet uit \u00e9\u00e9n stuk zijn vervaardigd, kunnen ze worden gekasjerd, mits de plekken waar de delen zijn vastgeklonken v\u00f3\u00f3r het kasjeren met een gas- of steekvlam worden gegloeid. Voorwerpen van aardewerk (en ook porselein) en hoorn kunnen niet worden gekasjerd en dus niet tijdens Pesach gebruikt worden.<\/p>\n\n\n\n

\u2022 Fornuizen, gastoestellen, e.d. moeten worden gegloeid. Elektrische kookplaten dienen een tijd lang hoog te branden nadat ze eerst goed zijn gereinigd. Daarna gloeit men ze van buiten met een steekvlam, indien het niet mogelijk is ze met aluminiumfolie te bedekken. Ovens moeten goed worden gereinigd, bijvoorbeeld met een ovenreiniger. Hierna kasjert men met een steekvlam.
Losse delen worden met aluminiumfolie bedekt.<\/p>\n\n\n\n

De wanden van magnetrons worden niet warm, zoals de andere typen ovens. Reinig de magnetronoven zorgvuldig, plaats er een open glazen bak in met water met een beetje schoonmaakmiddel en zet de magnetron aan zodat de damp vrij kan circuleren.<\/p>\n\n\n\n

\u2022 Aanrechten, gootstenen, keukentafels (ook formica) enz. kunnen door het gieten van kokend heet water over een gloeiende steen of pook worden gekasjerd. Het is aan te bevelen om voor Pesach voor een aparte afdekking zorg te dragen.

<\/strong>Kasjeren van glaswerk
Glas wordt als volgt gekasjerd:
\u2022 Het glas dient minimaal 24 uur zonder onderbreking in water ondergedom\u00adpeld te zijn.
\u2022 Daarna dient het water verschoond te worden en moet het glas opnieuw minimaal 24 uur onder water staan.
\u2022 Daarna dient opnieuw het water verschoond te worden en moet het glas voor een derde keer 24 uur onder water staan.
\u2022 Voorwerpen van Pyrex, Duralex enz. kunnen niet worden gekasjerd.
\u2022 Informatie over het kasjeren van afwasmachines en plastic voorwerpen, is verkrijgbaar bij het rabbinaat.<\/p>\n\n\n\n

Waar kunt u kasjeren?<\/u><\/a><\/h1>\n\n\n\n

Voor het kasjeren van uw vaatwerk en het touwelen in het mikwe kunt u op de volgende plaatsen terecht:<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Amsterdam
<\/strong>JCC
zondag 10 april van 12:00 tot 18:00 en woensdag 13 april van 12:00 tot 18:00
Informatie over kosten via
www.nihs.nl<\/a> of info@nihs.nl<\/a>

Den Haag
<\/strong>Spaarwaterstraat 200
Maandag 11 april van 16.00-18.00 uur
Aanmelden:
rabbi@joodsdenhaag.nl<\/a>  <\/p>\n\n\n\n

Rotterdam
<\/strong>Op afspraak:
jvorst@nig-rotterdam.nl<\/a>  \/ 06 24253307<\/p>\n\n\n\n

Chameets-onderzoek \u2013 Bedikat Chameets<\/u><\/a><\/h1>\n\n\n\n

Het chameets-onderzoek is dit jaar op donderdagavond 14 april na nacht (zie tijden blz. 3).<\/p>\n\n\n\n

Voordat het onderzoek begint zegt men een beracha:<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n

Baroech atta H\u2019 Elo-kenoe melech ha\u2019olam asjer kidesjanoe bemitsvotav vetsivanoe al bi\u2019oer chameets.
<\/em>
\u201cGeprezen bent U, o G\u2019d, Koning van de wereld, Die ons geheiligd heeft met Zijn geboden en ons opgedragen heeft chameets te verwijderen.\u201d<\/p>\n\n\n\n

Wanneer verschillende mensen samen bedikat chameets doen, moeten allen de beracha horen en zij antwoorden met \u2018amen\u2019, die meestal wordt uitgesproken door de ba\u2019al habajit (de heer des huizes).<\/p>\n\n\n\n


Indien men zelf niet in de gelegenheid is om chameets te zoeken, mag men een sjaliach (vertegenwoordiger) aanstellen. Wanneer de sjaliach de bedikat chameets all\u00e9\u00e9n doet, zegt hij de beracha.<\/p>\n\n\n\n


Tussen de beracha aan het begin van het onderzoek en de verklaring van nietigheid van chameets die na het onderzoek wordt uitgesproken, mag er niet worden gesproken, tenzij de interruptie te maken heeft met het zoeken en wegruimen van chameets.<\/p>\n\n\n\n

HANDIGE CHECKLIST VOOR HET ZOEKEN NAAR CHAMEETS<\/strong>
\u25a1 zolder, kelder                       \u25a1 in en om grote apparaten                          \u25a1 boeken
\u25a1 kantoor                                 \u25a1 zakken en omslag van kleding                    \u25a1 kasten en laden
\u25a1 tuin en veranda                   \u25a1 schooltassen, koffers                                   \u25a1 vuilnisbakken
\u25a1 dierenhokken                       \u25a1 meubilair, kinderstoelen                             \u25a1 stofzuigerzakken
\u25a1 garage en auto(\u2018s)               \u25a1 kinderwagen, bakfiets                                  \u25a1 toetsenbord
\u25a1 toilettafel\/-kast                   \u25a1 school- en sjoelkluisjes  <\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n\n\n\n

Gebruikelijk is om het chameets te zoeken met een brandende kaars, omwikkeld met een handvat van aluminiumfolie. Eventueel kan men een zaklantaarn gebruiken. Sommigen nemen een veer, een houten lepel en een zakje om het gevonden chameets in te deponeren. Wanneer men chameets heeft gevonden, moet men het goed opbergen om het de volgende ochtend te verbranden<\/p>\n\n\n\n

Nadat alles goed onderzocht is, zegt men de volgende verklaring:<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n


\u201cAl het chameets en het gerezene dat zich in mijn gebied bevindt, dat ik niet gezien heb en niet vernietigd heb en waarvan het bestaan mij niet bekend is, verklaar ik nietig zoals het stof der aarde.\u201d<\/em>
<\/u><\/strong><\/p>\n\n\n\n

Chameets verbranden<\/u><\/a><\/h1>\n\n\n\n

Al het chameets, behalve het chameets dat door middel van een volmacht via het rabbinaat aan een niet-Jood is verkocht,  dient voor het ingaan van het chameetsverbod op vrijdag 15 april te worden verbrand v\u00f3\u00f3r 12.19 uur<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

Na het verbranden zegt men:<\/p>\n\n\n\n

\u201cAl het chameets en het gerezene dat zich in mijn gebied bevindt, zowel dat ik gezien heb als dat ik niet gezien heb, zowel dat ik weggeruimd heb als dat ik niet weggeruimd heb, verklaar ik nietig zoals het stof der aarde.\u201d<\/em><\/p>\n\n\n\n

Bij Sjoel Amstelveen wordt op Erev Pesach het chameets verbrandt tussen 10.00-12.00 uur.

<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Instructie verkopen chameets<\/u><\/a><\/h1>\n\n\n\n

Het is de plicht (mitswa) ervoor te zorgen dat gedurende Pesach zich geen enkel chameets in Joods bezit bevindt, ongeacht waar zich dit bevindt. Het chameets wordt daarom vernietigd, in openbare vuilcontainers gestort, of weggegeven aan een niet-Jood.
Ten onrechte meent men vaak dat het rechtstreeks aan een niet-Jood verkopen van chameets of het verkopen van chameets via een volmacht aan het rabbinaat, een verplichting is die behoort bij de voorbereidingen van Pesach.
Het is alleen zo dat wanneer men zijn chameets niet wil vernietigen, of wegschenken, er de mogelijkheid tot verkoop bestaat. Geadviseerd wordt om de verkoop via een volmacht aan het (opper-) rabbinaat te realiseren.<\/u><\/strong><\/p>\n\n\n\n

NIHS Amsterdam<\/strong>
Tot woensdag 13 april, 12.00 uur<\/em> Formulieren die na deze datum\/tijd binnenkomen worden niet meer meegenomen als verkochte chameets. In dat geval blijft de chameets in uw bezit.
Kosten van een volmacht: \u20ac5.
De volmacht kan via de website van de NIHS (tabblad Formulieren) worden ingevuld, ingeleverd en betaald.
Het formulier kan ook per email of per post worden verstuurd. Vraag in dat geval een formulier op bij de NIHS Amsterdam via
info@nihs.nl<\/a>.
<\/strong><\/p>\n\n\n\n

IPOR
<\/strong>Tot maandag 11 april<\/em>
Vraag een formulier op bij
rabbijnshmuelspiero@gmail.com<\/a>.
Inleveren via dit emailadres of per post naar Herenweg 172, 2101 MV Heemstede.
Kosten: \u20ac5.  

<\/em>NIG Rotterdam
<\/strong>Tot dinsdag 12 april, 14.00 uur
<\/em>A.B.N. Davidsplein 4, 3039 KA Rotterdam
@:
jvorst@nig-rotterdam.nl<\/a>
T: 06-24253307<\/p>\n\n\n\n

Ta\u2019anit Bechorim<\/u><\/a><\/h1>\n\n\n\n

De begintijd voor de vastendag voor de eerstgeboren mannen en jongens vindt u op blz. 3. In diverse synagogen vindt na het einde van de ochtenddienst een siejoem (het be\u00ebindigen van een Talmoedtraktaat of een zesde deel van de Misjna) plaats, gevolgd door een se\u2019oedat mitswa (een feestelijke maaltijd). Eerstgeboren deelnemers hieraan hoeven de rest van de dag niet te vasten.<\/p>\n\n\n\n

Begin van sjachariet op vrijdagochtend 15 april:<\/strong><\/p>\n\n\n\n

AMOS: <\/strong>om 08.00 uur.
Den Haag<\/strong>: om 07.30 uur (Bezuidenhout).
Sjoel Amstelveen<\/strong>: om 07.00 uur met aansluitend sijoem.<\/p>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n

Huisdieren<\/u><\/a><\/h1>\n\n\n\n

Het verbod om tijdens Pesach chameets in huis te hebben kan ook gevolgen hebben voor uw huisdieren. Veel soorten dierenvoeding bevatten namelijk granen die men niet in huis mag hebben. Daarnaast wordt er vaak soja, rijst of ma\u00efs aan toegevoegd, die uw viervoeter, vogel of vis, in tegenstelling tot uzelf, wel mag eten. Omdat de meeste honden en katten geen liefhebbers van matzes zijn, geven we hier een paar algemene tips.<\/u><\/strong><\/p>\n\n\n\n

Geef het dier zoveel mogelijk vers voer: vis, hart, pens enzovoorts. Koop het voor Pesach en vries het in kleine dag porties in.
U kunt er eventueel wat in bouillon verkruimelde matze doorheen doen.
Blikvoer dat geen granen bevat is toegestaan.
Voor vragen omtrent overige diersoorten en hun voeding op Pesach kunt u contact opnemen met de ressortale rabbinaten of het Opperrabbinaat voor Nederland. Let op: sommige dieren kunnen bij een plotselinge verandering van voeding erg ziek worden. Raadpleeg hiervoor uw dierenarts.<\/p>\n\n\n\n

Pesach reizigers checklist<\/u><\/a><\/h1>\n\n\n\n
  1. Verkoop transacties moeten bij voorkeur plaatsvinden bij ter zake kundigen op halachisch gebied van koop en verkoop. Als men gaat logeren op een adres in het buitenland is het aan te bevelen de verkoop van chameets te laten plaatsvinden bij een van de rabbinaten in Nederland alvorens vertrek.<\/li>
  2. Ook bij het benoemen van een gevolmachtigde of sjaliach verkoop, moet het bovenstaande – punt 1 – in acht worden genomen.<\/li>
  3. De verkopen van het chameets, alsook de gevolmachtigde voor de verkopen van chameets, moet aan de persoon als genoemd onder 1 de tijden worden opgegeven van de plaats waar hij\/zij is in het buitenland bij verkoop en het wederom in bezit krijgen na afloop van het chameets verbod.
    <\/li><\/ol>\n\n\n\n

    Hieronder treft u een lijst met verschillende scenario\u2019s voor mensen die niet thuis zijn voor Pesach<\/em><\/p>\n\n\n\n

    Hoofdverblijf
    <\/strong>Als u meer dan 30 dagen voor Pesach weggaat (en pas terugkomt na Pesach):<\/p>\n\n\n\n