
 | |
Doechan - Bircat cohaniem.

Doechenen,
J. Sajet / rabbijn B. Jacobs |
Inleiding |
Retse
tot Doechan |
Inleiding
Doechan |
Beracha
In den Haag werd een andere melodie gebruikt voor de
beracha zelf. Voor de woorden wordt de normale melodie gebruikt, zoals
hieronder door Sajet ingezongen. Deze melodie voor de woorden werd tot de
oorlog gebruikt voor Duchan op Shabbat
met Musaph. |
1ste
zin (wijs 7, zie hieronder) |
2de
zin |
3de
zin |
Afronding |
Melodie
1: Sjachariet Pesach |
Melodie
2: Sjachariet Sjawoe't |
Melodie
3: Sjachariet Soekot |
Melodie
4: Sjachariet Jom Kippoer en Rosh Hasjana |
Melodie
5: Sjachariet Matnad Jad |
Melodie
6: Moesaf Jom Tov |
Melodie
7: Moesaf Jom Kippoer en Rosh Hasjana (*) |
Melodie
8: Sjachariet Simchat Tora (=1+2+3) |
Uitleg: tekst
1, tekst 2, tekst
3, tekst 4, schets
handen
Opmerking RV:
In tegenstelling tot wat Sajet schrijft (p. 4 bovenaan) zegt de chazzan niet Adier Bamarom, alleen de gemeente zegt dit. Het is nl. voor de chazzan geen onderdeel van de herhaling van de Amida.[Hij realiseert zich dit natuurlijk niet omdat als Adier Bamarom wordt gezegd hij zijn talliet nog over zijn hoofd had en geen contact had met wat de gemeente of de chazzan aan het doen waren]. |
Deze opnamen zijn gemaakt door J. Sajet ז"ל (zang; 05-05-1933
tot 01-08-2015)
& B. Jacobs (verbindende teksten) in de jaren '80 van de 20ste eeuw. Ook de volledige
band is digitaal beschikbaar.
Andere opnames:
(*) de melodie van moesaf jamim noraïm (Melodie
7) wordt ook op matenat yad en bij tefillat tal gebruikt.
De heer Sajet ז"ל was een koheen. Voor zijn begrafenis op
Muiderberg is een nieuw grafveld in gebruik genomen. Conform de minhag is dit
eerste graf gedolven door andere Kohaniem, waaronder de samensteller van deze
site en zijn jongste zoon.
|