Omer-tellen, maar welke dag is het precies?

Stel je bedenkt dat je nog niet de Omer hebt geteld en je weet niet zeker welke dag het is die je moet tellen.

We tellen iedere avond het begin van de nieuwe dag van de Omer, de 49 dagen die we tellen tot dat SjaOmer tellen appvoe’ot begint. Gelukkig zijn er tegenwoordig SMS-diensten en pushberichten van apps die je iedere avond waarschuwen op je telefoon welke dag het is die je moet tellen. In vroegere tijden waren die hulpmiddelen er niet en op sjabbat gebruiken we ze ook nu niet, terwijl op vrijdagavond het tellen gebeurt, ruimschoots nadat we sjabbat hebben gemaakt. Of je hebt geen toegang tot internet, sms of app bericht, er is niemand om het te vragen, je bent afgesloten van de bewoonde wereld. Wat doe je in zo’n geval wanneer je niet meer precies weet of het bijvoorbeeld de vierentwintigste of de vijfentwintigste dag van de Omer is. Wat moet je doen?

Omer-tellen betekent precisie

Antwoord: Een eenvoudige oplossing lijkt om met beracha beide dagen te tellen, de 44e en de 45e. Zo ben je er zeker van dat je de mitswa zeker hebt vervuld. Devar Avraham zegt echter, dat je in geval van twijfel om­trent de juiste datum, zonder beracha moet tellen. Waarom? Tellen betekent precisie en exactheid. Als je de datum niet precies weet, heet dit dubbeltellen geen tellen. Daarmee zul je ook kunnen begrijpen, waarom Mageen Avraham stelt dat iemand, die de betekenis van de Hebreeuwse woor­den niet begrijpt en toch in het Iwriet geteld heeft, zijn mitswa niet heeft vervuld. Vele geleerden hebben zich afgevraagd waarom Mageen Avraham zo beslist. Wat is Omertellen anders dan bijvoorbeeld Kiddoesj of Halleel? Bij deze twee laatste mitswot geldt dat je je plicht ook vervult als je de woorden van de Kiddoesj of Halleel zonder begrip uitspreekt. Devar Avraham legt echter uit dat de mits­wa bij Kiddoesj en Halleen lezen (keri’a) is, terwijl bij Omertellen het tellen het belangrijkste is, en tellen betekent (zeker) weten.

 

Opperrabbijn mr. drs. R. Evers

Reacties zijn gesloten.