Jom Kippoer duurt een dag en wordt wel de belangrijkste dag van het joodse jaar genoemd. Het is een vastendag waarop je niet mag werken. Op Jom Kippoer tracht je met jezelf, je medemens en God in het reine te komen. Alle gebeden staan in het teken van inkeer. Men draagt geen schoenen (die deels) van leer (zijn) en mannen dragen soms een wit doodskleed (kittel of sargenes). De kleden in de sjoel zijn al vanaf Rosj Hasjana eveneens van witte stof. Aan het einde van de dag wordt nog een maal op de sjofar (ramshoorn) geblazen. Daarna zoeken mensen elkaar op om samen aan te bijten (te eten na het vasten).
Traditionele gerechten bij het aanbijten zijn koffie met kaneel, haring-bietensalade en viskoekjes.
Op Jom Kippoer dragen wij geen leren schoeisel. Kleding waarin leer is verwerkt, bijvoorbeeld een ceintuur, is wel toegestaan. Het is gebruikelijk geen gouden sieraden te dragen op Jom Kippoer. Op deze dag vragen wij vergiffenis en smeken wij om verzoening, terwijl de gouden sieraden ons doen herinneren aan onze grootste zonde, het gouden kalf dat het Joodse volk in de woestijn uit de gouden sieraden die men droeg had gemaakt.
Het is gebruikelijk de kinderen op vrijdagavond (en sjabbat) te bensjen. Aan de vooravond van Kol Nidré geven ouders aan hun kinderen een bijzondere beracha. De tekst voor jongens daarvan kunt u vinden op pagina XXI van het NIK-machzor voor Jom Kippoer. De tekst voor meisjes, zowel in het Hebreeuws als met transcriptie onder iedere zin, vindt in de rubriek Downloads van deze site.
Op Jom Kippoer en Sjeminie Chag Ha’atseret is er voor iedereen na het Tora-lezen ‘s ochtends de gelegenheid een jizkor uit te spreken voor overleden ouders en andere familieleden. Realiseer u wel dat u tijdens het (laten) uitspreken van de jizkor toezegt geld te geven voor een liefdadig doel. Vergeet niet na Jom Kippoer die belofte in te lossen. U kunt het geld geven aan uw kehilla of sjoel, aan een liefdadige instelling of doe een donatie voor het NIK. In de adressenlijst in de Loeach staan diverse organisaties die geld inzamelen voor goede doelen in Nederland of Israël.
Aan het einde van Jom Kippoer maken wij hawdala over wijn en een kaars die de hele dag heeft gebrand.
Lees ook:
- Haftara Jona, in puntige vorm geanalyseerd
- Vergeving: een combinatie van inspanning en genade
- Jom haKippoeriem, de dag van de verzoeningen
- Terugkeer
- De zondebelijdenis, de Widoej
- Jizkor op Jom Kippoer
- LUISTER naar Kol Nidre [Windows Mediaplayer] van Hans Bloemendal, Oppervoorzanger Amsterdam.
- LUISTER naar de Kaddish-Minchah-Yom-Kippur op de melodie voor Mincha, het middaggebed, zoals dat op Jom Kippoer wordt gezongen. Uitgevoerd door Oppervoorzanger Bentsion Moskovits, Amsterdam
- Jom Kippoer, op zoek naar onszelf!
- Kinderen bensjen
- Kol Nidré, nemen we onszelf wel serieus
- Jom Kippoer, onze spreek-batterij opladen
- Met Jom Kippoer benadrukken we onze hogere mensaspecten door minder bezig te zijn met onze materiele behoeften.
- Widdoei – Zonden belijden. het antwoord van de zwakke mens op de hemelse oproep tot tesjoewa
- In het spraakgebruik noemen wij de Grote Verzoendag Jom Kippoer. Maar de Tora spreekt over Jom haKippoeriem, de dag van de verzoeningen.
- Ja, wij hebben perspectief! Wij hebben onze tradities vastgehouden! Sterker dan ooit zijn wij na die grote ramp teruggekeerd op het wereldtoneel.
- Rosj Hasjana en Jom Kippoer – mannen dragen een sargenes of kittel
- Tesjoewa betekent verandering. En dat is de moeilijkste opdracht die we hebben.
- De Sjofar aan het einde van Jom Kippoer; we willen er voor gaan!
- De waarde van geld – Gaan we voor de spirit of voor de materie?