Duits-Joodse gebruikers geven feedback op NIK-leerplan

Henny van het Hoofd, hoofd NIK afd. Onderwijs

In een zware storm en regen vertrek ik vanaf station Amsterdam Zuid, om ruim vijf uur later aan te komen in Heidelberg. De ontvangst is letterlijk en figuurlijk warm. In de Duitse universiteitsstad blijkt het 18 graden te zijn en bij aankomst in de Hochschule for Jüdische Studien word ik hartelijk begroet door de deelnemers aan de Lehrertagung voor docenten joodse vakken uit Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Omdat vrijwel iedereen elk jaar naar dit door de Zentralrat der Juden in Deutschland georganiseerde seminar komt, zijn er veel persoonlijke contacten ontstaan.

Voor mij biedt dit seminar de mogelijkheid om feedback te krijgen van docenten die met de Duitse versie van het JELED leerplan werken, mijn collega Shila Erlbaum van de Zentralrat persoonlijk te spreken en vakkennis bij te houden. Het seminar heeft drie tracks: onderwijs in brede zin (vaak gegeven door docenten zelf), joodse kennis en Ivriet. Ik volgde een workshop van Elija Avital, een muzikale leraar Tenach uit Berlijn. Aan de hand van de namen van de kinderen van Ja’akov liet hij zien hoe je gewone voorwerpen zoals een prullenbak als muziekinstrument kunt gebruiken om de namen te memoriseren. Een originele aanpak! Verder volgde ik onder andere workshops over een nieuwe methode voor middelbare scholieren, omgaan met stress tijdens de les en Islam voor joden.

Het door de Afdeling Onderwijs van het NIK ontwikkelde JELED leerplan is sinds eind 2018 in Duitsland geïntroduceerd en er wordt hard gewerkt aan de vertaling.  Opdrachten in de vorm van puzzels blijken soms lastig te vertalen (bijvoorbeeld omdat bepaalde letters samen de oplossing vormen). Mijn voorstel om de JELED docenten hiervoor tijdens het seminar in te schakelen, bleek goed te werken. Rond de veertig docenten bogen zich met duidelijk plezier over de serie Joodse Helden en binnen een uur was er een Duitse versie van alle puzzels en overige opdrachten.

Tijdens het seminar gaf ik samen met Shila Erlbaum een workshop over recent vertaald materiaal (Kind in Sjoel en Mitswot Mitswat). De reacties waren enthousiast, de docenten vinden het prettig om met het materiaal te werken. Ze zouden graag hun ideeën en aanvullingen met elkaar willen delen. De nieuwe JELED website die binnenkort in de lucht gaat, biedt hier mogelijkheden voor. Verder zouden de docenten meer online oefeningen en activiteiten willen, ook hier wordt door de Afdeling Onderwijs aan gewerkt.

Reacties zijn gesloten.