PEIC – het effect van een Seminar

Henny van het Hoofd

Na bijna drie maanden voornamelijk thuis te hebben gewerkt, ben ik voor het eerst weer een hele dag terug op kantoor. Het NIK heeft alle voorzorgsmaatregelen genomen, van desinfectiegel tot mondkapjes. Bovendien heb ik een eigen, ruime werkkamer. Toch voelt het wat onwerkelijk om hier weer te zijn. En ik realiseer me, hoe ik mijn NIK collega’s heb gemist.

Gelukkig kon mijn werk de afgelopen tijd redelijk gewoon doorgaan, waaronder het contact met de docenten van joodse les. Heel bijzonder om te zien met hoeveel inzet, creativiteit en nesjomme allerlei initiatieven zijn ondernomen om ervoor te zorgen dat er toch les kon worden gegeven via Zoom, Skype en WhatsApp. Het kwam dan ook perfect uit, dat ik dit jaar de PEIC (Pincus EdTech Incubator Course) opleiding gevolgd heb, waardoor ik onze docenten nog beter kan steunen bij de stap naar online onderwijs en/of het toepassen van digitale leermiddelen tijdens joodse les.

Het begon afgelopen november met een driedaags seminar. Uit heel Europa kwamen zo’n veertig docenten joods onderwijs bijeen in Amstelveen om zich te verdiepen in de nieuwste digitale tools. Ik heb al diverse cursussen op dit gebied gevolgd en ging er vol verwachting heen. Waren de tools toepasbaar binnen het joodse onderwijs in Nederland? Kon ik ze combineren met bestaand lesmateriaal, bijvoorbeeld door een link naar een online opdracht toe te voegen in een werkboekje? Zou er naast de technische kant ook aandacht zijn voor didactiek? Natuurlijk was ik heel benieuwd naar de overige deelnemers, waaronder enkele uit Nederland. Tijdens zo’n seminar ontmoet je vakgenoten, die precies begrijpen wat de uitdagingen van joods onderwijs zijn.

We begonnen met een korte introductie over tools als Padlet, Adobe Sparks en Plotagon. Het enthousiasme en de creativiteit van de presentatoren Smadar Goldstein, Sammy Morham en Jakov Shafferman werkte zo aanstekelijk, dat we al gauw in kleine groepen aan het werk gingen. De opdracht over ‘Fake news in de zeventiende eeuw’ vond ik een van de leukste. Samen met twee Britse docenten maakte ik een presentatie over Sjabtai Zwi met een toepasselijk filmpje en historische bronnen. Aansluitend volgde een peer review: waren de vragen gevarieerd genoeg? Kwamen de ‘HOTS’ (Higher Order Thinking Skills) voldoende aan bod?

Na zo’n top seminar wil je meteen zelf aan de slag. En natuurlijk valt dat soms tegen en loop je tegen vragen op als: waar zit die functie ook al weer? Hoe kan ik bij deze opdracht nog meer gebruik maken van de voordelen van digitale leermiddelen? Heel prettig om dan te kunnen overleggen tijdens een coach sessie met een van de presentatoren. En dan waren er nog de webinars, waarin steeds een andere tool centraal stond. Eind februari was dat Wizer me – inmiddels een van mijn favorieten.

Kort daarna gingen de scholen dicht en stopten de reguliere joodse lessen. De corona crisis zorgde voor een online revolutie binnen het onderwijs – en een grote behoefte aan lesmateriaal dat geschikt is voor smartphone of tablet. Met alle kennis die ik intussen had opgedaan ging ik zelf digitale leermiddelen maken. Opdrachten over Pesach met Wizer me en een Padlet online platform voor docenten in Nederland en Vlaanderen, met links naar filmpjes en ander digitaal lesmateriaal over Sjavoe’ot. De resultaten zette ik trots in de PEIC app.  Omdat iedereen dit deed, veranderde die al gauw in een schatkamer vol lesmateriaal van hoge kwaliteit, gouden tips en onbetaalbare contacten met een heel bijzondere groep Jewish educators.

Binnenkort sluiten we de PEIC opleiding af. Helaas niet met het geplande seminar – het wordt een webinar, met alle deelnemers in sjabbeskleding en een drankje bij de hand. Ik kijk terug op een van de beste opleidingen die ik ooit heb gevolgd en kijk er naar uit om alle kennis in te zetten om joods lesmateriaal nog aantrekkelijker te maken met behulp van digitale tools. En die ga ik natuurlijk ook gebruiken voor onze nieuwe JELED website die (met steun van Maror) begin komend schooljaar online gaat.

Reacties zijn gesloten.