Waarom moeten we apart op Sederavond aandacht schenken aan de uittocht uit Egypte. Iedere dag doen we dat toch al in het zeggen van Sjema. Daarin, in het derde gedeelte van Sjema dat begint met Wajomer, staat immers dat je je zult herinner dat je uit Egypte bent gevoerd.Waarom dan nog een extra mitswa om op sederavond te vertellen over de uittocht uit Egypte?
Volgens rabbi Chaim “Brisker” Soloveitchik (1853-1918) zijn er drie verschillen tussen
het dagelijks herinneren van de uittocht uit Egypte en de invulling die we op Pesach aan het herinneren geven.
Allereerst vervul je de dagelijkse verplichting om de uittocht te herinneren door zelf
in je tefillot de uittocht te herinneren. Maar we weten dat het op Pesach aankomt op
een vraag & antwoord, een intensieve discussie en vertelling over de uittocht in
detail. Zelfs als je alleen aan de seder zit, moet je door het zelf vragen en zelf beantwoorden er van je de uittocht herinneren en de Haggada hardop voordragen.
Door het jaar gaat het er slechts om de uittocht in herinnering te roepen. Maar op de
seder moeten we dat doen door te beginnen met schaamte en te eindigen met lof.
Schaamte, door te vertellen dat onze voorouders afgoden dienden en dat Awraham
werd uitgekozen, etcetera. Op de eerste twee avonden van Pesach dienen
we ook stil te staan bij de mitswot die betrekking hebben op de uittocht. Rabban
Gamlieel heeft deze voor ons opgesomd en uitgelegd: Pesach, matsa en maror.