Het Moesafgebed op Rosj Hasjana bestaat uit drie delen, het eerste deel heet Malchoejot, waar duidt deze benaming op?

Deze naam brengt het belang van G-d als Koning en Zijn heerschappij tot uitdrukking. G-d verlangt van ons Hem te kronen als Koning en ook ieder ander in te laten zien dat Hij de enige ware Koning der wereld is. G-d heeft ons beloofd dat eens de dag zal komen dat iedereen dit inziet. Het tweede gedeelte van het Alenoe-gebed dat we ter afsluiting van iedere sjoeldienst zeggen en dat begint met de woorden: ‘Al keen’, behandelt dit thema ook en wordt dan ook in de Moesaf-amieda van Rosj Hasjana uitgesproken. Ook in de afsluitende beracha van de malchoejot komt dit tot uitdrukking, n.l. in de woorden: ‘meloch al kol ha’olam koelo bichewodecha’ waarin wordt gezegd dat G-d als Koning zal heersen over de gehele wereld.
Bij de herhaling van de Amieda wordt aan het einde van het onderdeel Malchoejot op de sjofar geblazen. (Sefardiem blazen ook in de stille Amieda). Wanneer wij na het uitspreken van de slotberacha Melech al kol ha’arets – Koning van de gehele wereld, van de Malchoejot tenslotte op de sjofar blazen, brengt dit de kroning van Hakadosj Baroech Hoe en de bevestiging Hem als Koning te aanvaarden tot uitdrukking, maar ook, om ons verlangen te benadrukken dat wij aan het einde van de zojuist uitgesproken beracha hebben verwoord, n.l. dat Zijn belofte van koningschap zal worden vervuld.

Reacties zijn gesloten.